Arang & The Magistrate

Bismillahirrahmanirrahim...


Baru saja selesai menonton 20 siri drama Korea bertajuk Arang & The Magistrate. Dah lama tak layan drama Korea. Semuanya gara-gara drama ini ditayangkan di TV9 setiap Selasa dan Rabu jam 9.30-10.30pm. Walaupun begitu, desakan umie mengakibatkan aku dan dia menontonnya lebih cepat di external hardisk. Huhuhu...terpaksalah jadi penterjemah dia.

Drama ini diklasifikasikan sebagai :

P13 
Penonton berumur di bawah 13 tahun memerlukan pengawasan dan bimbingan ibu bapa atau penjaga ketika menonton. Filem mengandungi unsur seram, menakutkan, adegan atau aksi negatif, unsur suspen dan mengejutkan tetapi tidak berlebihan; jalan cerita yang sukar difahami dan unsur yang boleh mengganggu emosi kanak-kanak.


Ya! Drama ini tidak sesuai untuk ditonton oleh kanak-kanak kerana ianya genre fantasi, seram, fiksyen, romantik dan komedi yang aku rasa orang dewasa bila tonton pun, silalah berhati-hati. Bagi aku, aku set minda yang drama ini penuh unsur tahyul. Jadi sila jangan ambil serius dan tonton secara santai dan sekadar hiburan.

Info dan sinopsis cerita boleh Google sendiri. Aku hanya akan tulis pendapat dan pandangan aku sahaja di sini.

Tak dapat dinafikan sepanjang menonton drama ini, aku sangat terhibur. Ya! Terhibur dengan jalan ceritanya yang penuh misteri dan penyiasatan. Semuanya bermula dengan pertemuan Arang dan Kim Eun Oh yang mempunyai kebolehan berkomunikasi dengan roh/hantu. Bermula daripada itu, pengembaraan mereka berdua bermula demi mencari kebenaran di sebalik kematian Lee Seo Rim iaitu Arang dengan bantuan Kim Eun Oh. Kim Eun Oh pula terpaksa membantu Arang kerana dia mengesyaki kaitan Arang dan ibunya, Hong Yeon melalui pin rambut ibunya yang dipakai Arang. Kim Eun Oh pula ketika itu sedang menjejaki ibunya yang hilang di Miryang selepas 3 tahun. Arang pula hilang ingatan pada kisah silamnya. Dia langsung tidak ingat apa-apa. Persoalan bagaimana Arang hilang ingatan akan terjawab pada episod di mana Joo Wal teringat siapa Lee Seo Rim dahulu.


Sepanjang pengembaraan mereka, hubungan antara Arang dan Kim Eun Oh mengisi jalan cerita ini. Mereka sering berselisih pendapat dan kepala batu. Situasi mereka sangat kelakar kerana masing-masing tidak mahu mengalah. Namun, sejak Kim Eun Oh dilantik menjadi majistret secara paksaan oleh Arang, keadaan semakin berubah dan hubungan yang terjalin antara mereka berdua membuatkan mereka saling memahami di antara satu sama lain demi mencapai tujuan masing-masing. Mereka terpaksa bekerjasama walaupun mereka saling menyakiti antara satu sama lain.


Terus terang aku katakan, aku sangat kagum dengan hubungan kedua-dua mereka ini. Walaupun kedua-duanya saling 'cakap lepas', tapi mereka membina hubungan itu dengan baik, malah mereka saling berterus terang. Dalam erti kata lain, mereka berdua ni tak pandai berbohong. Dan daripada dasar itulah, secara perlahan-lahan mereka jatuh cinta tanpa disedari.



Aku juga kagum dengan hubungan Dol Swe dan Kim Eun Oh. Dol Swe, orang suruhan Kim Eun Oh, sangat setia di sisinya ketika susah dan senang. Tapi bila sampai ke babak dia dan Bang Wool, hilang gagah dan macho Dol Swe. Setiap kali mereka bertemu, situasi pasti akan membuatkan penonton tertawa.

Kaitan Lee Seo Rim dan Hong Yeon bagi aku, sangat relevan. Pengarah dan penulis skrip berjaya mencipta teka-teki yang bersilang jawapannya. Malah selain kaitan antara mereka berdua, terdapat kaitan di antara watak-watak drama ini yang menjadikan cerita ini lebih menarik dan membawa kepada penyatuan perkaitan antara Lee Seo Rim dan Hong Yeon.


Aku sangat menikmati naratif cerita ini sehingga ke episod 19. Tapi sayangnya, masuk episod ke 20, aku sangat kecewa dan tertanya-tanya apa sebenarnya yang berlaku. Tak keterlaluan kalau aku katakan, episod akhir 'membunuh' keseluruhan jalan cerita Arang & The Magistrate ini. Terasa sia-sia aku marathon bagai nak rak menonton. Aduh...dah la aku yang beria mengajak mak aku tonton sekali. Akhirnya mak aku pun kecewa.

Semuanya masih diterima akal lagi sehingga episod 19. Tapi bila persoalan Arang, siapa dalang di sebalik kematiannya masih belum terjawab, seolah-olah menemui jalan buntu. Apabila persoalan itu terjawab, jawapannya sangat mengelirukan penonton. Aku dah baca review di beberapa blog, dan mereka juga seperti pening dengan episod akhir ini. Ada juga yang ambil mudah dan tak kisah apa jua yang berlaku sebab dipengaruhi hero dan heroin drama ini. Pelik aku dengan orang macam ni.

Pada pendapat aku, jawapan yang diperolehi Kim Eun Oh itu sebenarnya datang daripada tindakan Lee Seo Rim sendiri. Mungkin itu kot yang cuba dipaparkan oleh pengarah. Kalau aku jadi Kim Eun Oh mesti kecewa gila. Episod akhir memang mengarut gila. Kalaulah pengarah atau penulis skrip ubah sedikit penyelesaiannya dengan menunjukkan Lee Seo Rim sebenarnya terlalu kecewa dengan apa yang terjadi dan apa yang dialaminya, dan dia dah berputus asa dengan apa yang dia percaya, maka aku boleh terima lagi pengakhiran begitu daripada dibiarkan tergantung dalam kesamaran.

Kim Eun Oh pula dengan secara tak sengaja terjumpa sesuatu di perpustakaan rekod hidup dan mati si mati. Penemuan Kim Eun Oh ini secara tak langsung menjawab bagaimana dia memperolehi kebolehan berkomunikasi dengan roh/hantu. Jawapan ini berkait rapat dengan babak Kim Eun Oh bertemu Dewa Maharaja Jed ketika dia kecil. Kata kunci (keyword) di babak ini ialah : Malaikat Pencabut Nyawa hanya akan muncul apabila seseorang itu telah mati.

Babak 'perpisahan' Kim Eun Oh dan Arang juga membuatkan aku tercengang. Blur pun ada. Tapi aku rasa ianya terjadi kerana 'hukum' peraturan 'syurga' dan 'neraka' mereka. Mungkin pengarah dan penulis skrip cuba membuatkan Kim Eun Oh berfikiran demikian. Semuanya ini berbalik kepada kata-kata moyang Bang Wool,

"Untuk pergi ke syurga, kamu perlu tinggalkan semua memori kamu. Jadi, kamu tak akan ingat apa-apa tentang kehidupan kamu di dunia. Perkara yang sama juga berlaku jika kamu pergi ke neraka. Memori kamu akan musnah dan begitu juga kewujudan kamu dalam setiap memori orang-orang disekeliling kamu."

Jadi, apabila kedua-duanya 'berpisah', maka kata-kata moyang Bang Wool itu ada benarnya. Pendapat aku je la jadi macam tu kot. 





Apa pun aku suka kesemua watak di dalam cerita ini terutamanya Kim Eun Oh, Hong Yeon, Joo Wal, Bang Wool, Dol Sue, Mu Young. Watak mereka semua ini sangat kuat. Anda akan dapat lihat perubahan pada setiap watak tersebut terutamanya Kim Eun Oh, Hong Yeon dan Joo Wal. Ketiga-tiga watak ini akan mengalami perubahan yang besar sepanjang jalan cerita. 



Watak Dewa Maharaja Jed dan Yama bagi aku agak menjengkelkan. Apabila mereka bermain Go (sejenis permainan seperti dam), siapa yang menang, maka dia berhak menentukan apa perkara baik atau buruk yang akan berlaku kepada manusia. Aku rasa babak ini macam bodoh je. Seolah-olah mereka bertaruh dan memperjudikan nasib manusia. Nampak sangat kelemahan dalam kepercayaan mereka.

Yang lain bagi aku tak ada masalah cuma ada beberapa kesilapan teknikal yang perlu diperbaiki. Aku tak hairan sangat tentang ni sebab mana-mana production house selalu buat kesilapan sebegini.







Lokasi penggambaran, aksi, props, kostum, bunyi dan kesan khas, lagu dan muzik latarbelakang bagi aku cukup menakjubkan dan aku amat menyukainya.

Daripada 5 bintang, aku bagi 3 bintang je atau sebenarnya aku patut bagi 2 bintang je? Kalau episod 20 tak ada, aku mungkin boleh bagi 5 bintang, tapi disebabkan episod akhir ini mencacatkan keseluruhan drama, maka aku bagi 3 bintang je. Maaf, aku tak dapat menipu perasaan aku sendiri walaupun aku tersangatlah suka watak Kim Eun Oh itu.

Apa pun aku mengesyorkan supaya tontonlah drama ini. Tak kering gusi dibuatnya. Hihihi...

Comments

Popular Posts